31. mar. 2011

Troika kake!

Da jeg kom over denne oppskriften på Manuela sin blogg http://www.passionforbaking.com/
fikk jeg nesten vann i munnen bare av bildene.Denne måtte prøves!


Sjokolade mousse kakebunn:
113 gram mørk sjokolade (62-70%)
75 gram sukker
6 store egg
3 dråper sitronsaft

Lag nummer 2 :
Ekstra hvit marsipan

Lag nummer 3:
2 pakker jordbær gele
1,5 del kokende vann
1/2 dl sitron saft
1 ss glykose men denne kan sløyfes

Lag nummer 4:
227 gram mørk sjokolade  (62-70%)
5 dl fløte
1 ts vanilje ekstrakt



Begynn med å separer eggehviten og plommen på 6 egg. Disse bør være romtempert når du mikser dem..Blir mye bedre resultat da.
Smelt sjokoladen i mikroen i ca 1 minutt.Ta ut,rør litt og i mikroen 10 sek til.
Denne skal være kald men flytende når du bruker den.

Visp så sammen eggeplommene og sukkeret.( ca 5 minutter)Men ikke bruk alt sukkeret.La 2 spiseskjeer være igjen til du skal mikse eggehvitene.

Rør så den kalde sjokoladen inn i eggeblandingen.




Pisk eggehvitene og sukkeret (2 ss) stive.Men ikke pisk for lenge.
Tilsett også sitronsaften her.

Bland deretter alt godt sammen..

Ha kaken i en form med bakepapir og sett den i en forvarmet ovn som er 175 grader i ca 16 minutter

Når kaken er ferdig lar du den hvile til den blir kald.La den være i formen.
Kjevl ut marsipan som er stor nok til formen.
Ps: IKKE legg på marsipanen før kaken er kald!



Lag geleen slik som i oppskriften over og sett kaldt til den er stiv nok til å heller over kaken uten
at den renner overalt...
Hos meg stod den ca 1 time i kjøleskapet.



Lag nummer 4 :

Kok opp fløte og ta av komfyren når det koker
Ha sjokoladen i en blender og knus i småbiter
Hell den varme fløten over sjokoladen og rør godt.
Plasser den så i kjøleskap til den er HELT kald.
Rør innimellom
Denne er grei å lage først siden den må stå ca 2-3 timer i kjøleskapet.

Når den er helt kald pisker du den opp til krem og brer den over kaken.




Og så var det min dom på kaken da..

Kjempegod....
....alt utenom det øverste laget.Dette var etter min mening ALT for mørk sjokolade (smak og behag), men neste gang kommer jeg til å lage den med lys kokesjokolade! Da regner jeg med kaken blir perfekt i mine øyne..


Ha en fin kveld
-Hobbybakeren-

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ett hett tips är http://www.bloggextra.se som har en massa gadgets till ens blogg. Frågelådor, omröstningar, dagens outfit, bloggtips osv

Ella sa...

Ååå, den så sinnsykt god ut!:)

Mie fra Mies Mirakler sa...

uhm! vann i munnen! den så virkelig deilig ut :) takk for at du vil være med på giveaway hos meg, lykke til! *♥*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...